The Technique Aspect in the Classical Ballet Teaching Process
Abstract
The study aimed to analyze the Classical Ballet teachers cognition about the significance of technique on Ballet teaching process. For this purpose, was developed a descriptive research of qualitative approach in which 9 Classical Ballet teachers were recruited. As an instrument of data collection, a semi-structured interview was used and the data analysis was done by non aprioristic categories. Thereby, concepts have been identified on the technique and teaching – and was characterized by being allies through the Classical Ballet for better development of the dancers. Thus, the technique is expressed as an essential element related to the context of high demand of modality.
References
Abreu, E.V., Pereira, L.T.Z., e Kessler, E.J. (2008). Timidez e motivação em indivíduos praticantes de Dança de Salão. Conexões, 6(especial), 21-33. https://doi.org/10.20396/conex.v6i0.8637865
Abreu, F. (2017). Corpos que ensinam: uma etnografia de professoras de balé clássico. Revista Fragmentos de Cultura - Revista Interdisciplinar de Ciências Humanas, 27(2), 202-215. http://dx.doi.org/10.18224/frag.v27i2.5230
Albizu, I. (2017). La impronta matemática del ballet: entre el cuerpo artístico y el cuerpo deportivo. Bajo Palabra Revista de Filosofía, 2(16), 93-102. https://revistas.uam.es/bajopalabra/article/view/9012
Almeida, H.S., e Assis, M.R. (2017). Sentidos do uso da técnica do Balé Clássico sob a ótica de diretores de escolas técnicas particulares de dança do Rio de Janeiro. Pensar a prática, 20(4), 734-745. https://doi.org/10.5216/rpp.v20i4.42980
Amaral, J. (2009). Das Danças Rituais ao Ballet Clássico. Revista Ensaio Geral, 1(1), 1-6. https://docplayer.com.br/21040614-Das-dancas-rituais-ao-ballet-classico-jaime-amaral.html
Anjos, K.S.S., Oliveira, R.C., e Velardi, M. (2015). A construção do corpo ideal no balé clássico: uma investigação fenomenológica. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 29(3), 439-452. https://doi.org/10.1590/1807-55092015000300439
Bastos, M.H.F.A. (2014). Corpoestados: singularidades da cognição em dança. Revista Brasileira de Estudos da Presença, 4(1), 138-147. https://doi.org/10.1590/2237-266037894
Caminada, E. (1999). História da dança: evolução cultural. Editora Sprint.
Campos, C.J.G. (2004). Método de análise de conteúdo: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, 5(7), 611-614. https://doi.org/10.1590/S0034-71672004000500019
Castro, C. (2013, outubro). Linguagens em diálogos:sobre os métodos de ensino de balé. Anais do Encontro Nacional de Grupos de Pesquisa em Dança, Recife, PE, 4. https://docplayer.com.br/23459956-Linguagens-em-dialogos-sobre-os-metodos-de-ensino-de-bale.html
Cavasin, C.R. (2003). A dança na aprendizagem. Instituto Catarinense de Pós-Graduacao. https://docplayer.com.br/7525931-A-danca-na-aprendizagem.html
Costa, C., e Teixeira, Z. (2019). A experiência da dor em bailarinas clássicas: significados emergentes num estudo qualitativo. Ciência & Saúde Coletiva, 24(5), 1657-1667. https://doi.org/10.1590/1413-81232018245.04302019
Daolio, J. (1995). Da cultura do corpo. Papirus Editora.
Daolio, J., e Velozo, E.L. (2008). A técnica esportiva como construção cultural: implicações para a pedagogia do esporte. Pensar a Prática,11(1), 9-16. https://doi.org/10.5216/rpp.v11i1.1794
Elias, N. (1993). O processo civilizador: formação do estado e civilização (R. Jungmann, Trad.). Jorge Zahar Editora. (Obra original publicada em 1939).
Epiphanio, E.H. (2002). Conflitos vivenciados por atletas quanto à manutenção da prática esportiva de alto rendimento. Estudos de Psicologia (Campinas), 19(1), 15-22. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2002000100002
Fernandes, C. (2001). Esculturas líquidas: a pré-expressividade e a forma fluida na dança educativa (pós) moderna. Cadernos CEDES, 21(53), 7-29. https://doi.org/10.1590/S0101-32622001000100002
Galatti, L.R., Serrano, P., Seoane, A.M., e Paes, R.R. (2012). Pedagogia do esporte e basquetebol: aspectos metodológicos para o desenvolvimento motor e técnico do atleta em formação. Arquivos em Movimento, 8(2), 79-93. https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/view/9207
Garaudy, D. (1980). Dançar a vida (4ª ed.). Editora Nova Fronteira.
Geraldi, S. (2007). Representações sobre técnicas para dançar. In: S. Nora (Org.). Húmus. Lorigraf Gráfica e Editora.
Gil, A.C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. Editora Atlas.
Heller, A.A. (2006). Fenomenologia da expressão musical. Editora Letras Contemporâneas.
Marques, D.P.A., Assis, M.D.P., Surdi, A., Lluch, A.C., e Kunz, E. (2017). Dança e técnica: uma aproximação com a fenomenologia. Pensar a Prática, 20(4), 864-872. https://doi.org/10.5216/rpp.v20i4.44171
Mauss, M. (2003). Sociologia e antropologia. Editorial Cosac Naify.
Monteiro, H.L., e Grego, L.G. (2003). As lesões na dança: conceitos, sintomas, causa situacional e tratamento. Motriz, 9(2), 63-71. http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/09n2/Monteiro.pdf
Moreira, R. (2014). Balé clássico: um dos métodos de formação e preparo de artistas de dança expressiva cênica na contemporaneidade. In: Instituto Festival de Dança de Joinville (Orgs.), A Dança Clássica: dobras e extensões (pp. 85-90). Editora Nova Letra.
Olarte, R.B. (2006-2007). El eterno aprendizaje del soma: análisis de la educación somática y la comunicación del movimiento en la danza. Revista Javeriana, 3(1), 105-159. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/article/view/6442
Traple, C.B. (2016). O corpo no âmbito esportivo. Lecturas: Educación Física y Deportes, 21(216). https://www.efdeportes.com/efd216/o-corpo-no-ambito-esportivo.htm
Triviños, A.N.S. (2008). Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação (16ª reimp.). Editora Atlas.
Copyright (c) 2021 Lecturas: Educación Física y Deportes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.